Stránky

23. 11. 2012

UP Trango XC2 (vršek EN-C)- recenze

Celé tři měsíce jsem poletoval na UP Trango XC2 (vršek EN-C), které jsem dostal zapůjčeno od českého distributora k vyzkoušení. V průběhu testování jsme vedli mnohé diskuse neb poprvé v životě jsem létal křídlo s dlouhými výztuhami. A tak přináším své poznatky o tomto křídle...

Obsah

Netrpělivě jsem očekával příjezd balíčku s křídlem. Hlavním důvodem bylo čekávání křídla od UP a především jeho autora Františka Pavlouška. Po příjezdu jsem se jal rozbalovat křídlo. Vykoukl na mě balící kokon, křídlo. V komerční verzi dostanete ještě navíc UP batoh a spousty dalších drobností.
U kokonů jsem si říkal, že mě snad už nic nemůže překvapit. Spousty sofistikovaných kokonů jsem viděl a zkoušel. Tento kokon je dělán na míru dodanému křídlu a jeho požadavkům na balení. UP nešlo cestou velkého množství vychytávek. Udělali kokon jednoduchý, lehký a především účelný pro balení a transport. Ale více snad napoví video. 

Zde video balení.

Zpracování

Po obsahu jsem se zajímal po zpracování. Velmi tenké popruhy jsou už standard. Ale snad každého by zajímal kladko systém speedu, který na první pohled vypadá důmyslně. Na Cčkových popruzích v standardu dodávané koule na řízení křídla na speedu. Celé vyvázání křídla je bezopletovými šňůrami.  Vrchlík je ze Skytex se speciálními UP barvami, které křídlo určitě barevně odliší v hejnu křídel. Celkově šití je čisté. Zakončení rodů v tunelu je zesílené. Jedinou slabinou jsou řidičky. Tužší mouka při létání s provlečenou řidičkou tlačí. Usilovně se pracuje na nové řidičce. Tak uvidím.
Musím říci, že jsem očekával zpracování na úrovni GIN, Advance. K dokonalosti zpracování v každém ohledu chybí malinký krůček a to spíše v prezentaci. Velmi často se jedná o hraní s detaily spíše na efekt či pocit.
Celkově bych hodnotil zpracování jako vysoce nadprůměrné.

 Specialitky.

Specialitky tohoto křídla je nutné zmínit ve zvláštní kapitole neb v průběhu celého létání jsem na ně neustále narážel.

Náběžka je vyztužena nylonem. Na horním potahu končí celkem standardně. Na spodním potahu je zakončení hluboko v profilu tzv. dlouhé rody na spodním okraji. Délka rodů se zmenšuje směrem k uchu. Další rody se nachází v středové části křídla v horním potahu nad Cčkovými uchycením šňůr. V průhledném křídle je vidět série podélných výztuh. To množství jsem viděl zatím jen na závodničkách.

Na co to všechno slouží? Technický popis by vzal hodně času, celý elaborát bych raději nechal odborníkům. Laicky řečeno, slouží to ke krásnému pocitu za letu a k vyšší stabilitě křídla v různých letových režimech. A s těmito slovy či sliby jsem se pustil do létání. Velkou výzvou byla snaha najít nějakou tu díru v těchto slibech... 

Starty

Kdykoliv jsem měl půjčené křídlo s delšími výztuhami mělo horší starty. Tak jsem byl zvědav, jak si povede tato technologie v kategorii EN-C. Vyzkoušel jsem snad všechny podmínky co v ČR lze najít a snad i vůbec.

Při slabém větru, při čelním startu a za méně svažitých startovišť křídlo startuje velmi pohodově. Nad hlavu se dostává trošku pomaleji než je zvykem u českých křídel, ale pomalejší průběh je podobný startu Advance, SOL křídlům. Menší problémek nastal při velmi svažitém terénu, kde občas vítr foukne ze zadu. Pak velmi často dochází ke spadnutí  náběžky v místech rodů. Slabý čelní vítr nedokáže náběžku narovnat. Pak čelní start je náročnější na koordinaci a potřebuje více prostoru nebo ochotného člověka přidržet náběžku v narovnaném stavu. Příčinou bych viděl v délce a váze výztuh. 

Při středním a silném větru křídlo je startující mašinou. Křídlo akceleruje velmi rychle, takže je nutné ve 2/3 trasy velmi citlivě a někdy razantně přibrzdit jinak pak následuje předstřel. Proti křídlům bez rodů je viditelný vyšší rozsah  předběhnutí než to křídlo upadne. 

Řízení a obratnost

Létal jsem pár nových křídel, kde jsem byl unesen vysokou citlivostí, přesností  řízení a říkal jsem si, že už snad nemůže být lepšího. Opak je pravdou a Trango mě překvapilo. Řízení je o kousek dál účinnější a průběh tahů je řízení je velmi zajímavý. Řízení začíná reagovat hned od začátku chodu a křídlo s minimální prodlevou na to reaguje. Hlavní rozsah řízení je právě v prvních 20-30 cm řízení. Což může být trošku překvapující pro piloty přecházející z nižších kategoriích. Takový průběh řízení jsem měl rád na závodničkách a některých EN-D křídlech. Krátké řízení neznamená, že po tomto rozsahu začne křídlo padat do stallů či negativek. To by ostatně nespadlo do kategorie EN-C, tam je předepsáno 50-65cm! Tak jsem se jal řízení trápit s velkým respektem. 

Před tímto je však nutné říct, že řízení je středně tuhé. Na tuhost v řidičkách je si třeba zvyknout a v počáteční fázi jsem cítil i únavu v rukou po dlouhém letu. Je to prostě o zvyku, tyto pocity nejsou nic neobvyklého. Progrese tuhosti řízení je příjemná. Postupným stahováním řidiček je velmi v tahu cítit hranice "normálního" rozsahu řízení. Pokud člověk za letu chce jít dále, pak musí vynaložit nepoměrně vyšší sílu. I přesto se křídlo "brání" neadekvátnímu zásahu. Podélně začne pulsovat. Chvílemi sem měl pocit jako by se nedokázalo rozhodnout letět nebo spadnout do figury. Ačkoliv jsem se snažil přetahovat křídlo jednostranně, pak často mi spadlo spíše do stallu než do negativky a strašně mu to trvalo. Což bych připisoval spíše sobě, že nemám koule to tam dynamicky poslat. Symetrické přetažení je ukázkové, opětovně dostatečně dává křídlo vědět o nekalosti počínání pilota a dá dost velký prostor ke korekci.

Jak jsem psal, tak křídlo reaguje na jakýkoliv malý zásah do řízení. Křídlo velmi ochotně točí a jeho manévrovatelnost je úžasná. Křídlo točí doslova na pětníku, takže do letů nabízí vysoké možnosti manévrovatelnosti a využitelnosti.

Let a figurky

Hned  od začátku jsem byl překvapen čistým klouzáním v různých podmínkách.Suprové bylo polétání proti větru, kdy křídlo se krásně prosazuje a dává více možností toho využít při uzavírání tratí.
Celkově se me křídlo jeví jako vyrovnané. Nemá slabiny v slabších podmínkách ani v silných. Je to vyrovnané. V obou podmínkách nabízí takové letové možnosti, že pilotovi spíše pomáhají využít situace na maximum. Točit na plocho jako točit na fleku. Křídlo je strašně obratné. Osobně ve spoustě situací jsem byl překvapen, jak dává vědět o chování prostředí a to mi strašně pomohlo lety prodlužovat. K tomuto feedbacku se přidává i vysoká efektivita při stoupání. Přestože jsem lítal na vršku váhového rozpětí křídla, neměl jsem problém protáčet nedovážená křídla jako Venus II, Aspen 4. Konečně se mi vrátil dobrý pocit z létání proti předchozímu křídlu.

Typickou vlastností jsou "klapavější  ouška", takže sem přizpůsobil trošku řízení. Trošku to může působit rušivěji. Ale u vrška EN-C bych to nevidiím jako problém.

Figurky jsem dělal jak umím. Nemá smysl se rozepisovat detailněji. Mé subjektivní pocity odpovídali testovacímu reportu. Snad asi jen dodat, že vyvolání figurek bylo diametrálně jiné než na křídlech s krátkými roty a bez nich. A protože vše probáhalo kultivovaně, tak jsem se snažil křídlo trápit více a v žádné situaci jsem se nedostal do něčeho nad rámec kategorie. Ačkoliv křídlo na první pocit působí zatlumeně, tak je opak pravdou. Ve figurách se projevuje výkon a figury mají patřičnou dynamiku. Takže občas je nutná přesná adekvátní korekce. V případě opaku křídlo velmi rychle zneklidní. I přes pár mých zatáhnutí (návyk z jiného řízení) mi křídlo spíše pomohlo z těch situací vyjít v pohodě.

Létání na speedu je lahůdkou. Díky výztuhám je znát vyšší stabilita křídla. Rozumný tlak ve speedu umožňuje si krásně hrát se šlapkou. A během lítání s tímto křídlem jsem na speedu velmi rád létal a proti předchozím křídlům jsem se cítil lépe, což mi umožnilo daleko více šlapat a při průletu turbulentním prostředím jsem neměl tolik důvodů dávat nohu z plynu. Neřadím se mezi rychlíky, ale i tak mi to křídlo umožnilo více šlapat než jsem zvyklý.

Závěr
Křídlo je položeno na vrch EN-C. Nejedná se o zatlumené křídlo EN-D, proto křídlo se projevuje velmi dynamicky dle rozdílnosti situace. Proto není vhodné jako první EN-C křídlo nebo křídlo na absolutní pohodu. Díky výztuhám je úžasná stabilita křídla v turbulenci a na speedu. Stabilita je znát při navození figur, kde je třeba o dost více síly a více stáhnout popruhy. Díky tomu je křídlo oporou v turbulentních podmínkách, prostě pilota podrží. Nejúžasnější je kompromis všech vlastností. Vysoký klouzák, efektivita při stoupání, super let proti větru, stabilita pak i chování ve slabších či silných podmínkách dělá z tohoto křídla velmi kvalitní křídlo nabízející spousty možností pro XC nebo lehce závodní létání.

Zapůjčeno UP Trango XC2 L velikost. Létáno se vzletovkou 122 -126kg.

Za zapůjčení děkujeme http://www.up-czech.cz a trpělivost Michala Šneiberga při diskusích, jak to křídlo poslat do patřičně správných figur, když mi to zrovna nešlo.

Detailní údaje o křídle : UP Trango XC2
Foto : Vladimír Běhal
Video : UP 



Žádné komentáře: