Stránky

28. 11. 2012

UP Kantega XC2 (vršek EN-B) - prototyp intro a velká sranda

Při zavírání nebe se chlastá, pojídá dobrá pochutina a občas i něco poletí. Já jsem měl tu čest si vyzkoušet UP Kantega XC2 těsně před testy. A tak se musím se spožděním pochlubit....

Letěl jsem na prototypu, jak přišel z ladění. Tak jsem měl možnost vidět očima pilota to co normálně vidět není.


Velkou změnou proti mým začátkům jsou už standardní úzké konce. Trend je nezadržitelný a pokud se člověk zrovna nedívá nad hlavu, tak by měl v retro pohledu pocit, že sedí na nějakém závodním prototypu, kde se konstruktér nějak divně vyspal a zkouší zabít pilota. Na Ačkovém popruhu jsem měl sranda šnůrky s karabinami a hlavně trhací šňůru. Šnůrky sloužili k různým změnám délky šňůr či popruhů za účelem testování.  Trhací šňůra pak na testování figurek.

Speed systém jsem měl implementován, ale probíhalo poslední ladění, takže jsem dostal změť provázků a kladek. Tento pohled byl suprový,ale pocit nebyl ze začátku pozitivní. Po přistání jsem dostal hned školení od Jirky Dlaska. Speed jsem měl připojen docela špatně. Ale rozvedli jsme diskusi o tom, jak ladí speed, proč ho mám v podobě špagátů a ne zašitý do popruhu. Krátce jednodušše řečeno. Tak jsem čučel jak puk z brány.

Trhací šňůra byla jedna velká sranda na křídle. Vlála si tam během letu a zkoušení si figurek, tak proč za to nevzít a nezkusit to. No ale ono se to řekne. S řidičkou v ruce jsem si přibržďoval křídlo. Když už jsem si zjistil, jak to protáhnout, tak jsem nebyl schopen náběžku urvat. Tak jsem se naštval a rval sem to bez řidičky v ruce. Po Trangu jsem si vzal k srdci radu Šnajbyho, abych to pořádně dělal a nebál se. Bum prásk a bylo to tam. Otočil jsem se o dost více než je testovací osnova. Pro škarohlídy musím dodat, že to bylo způsobeno urváním si skoro celé náběžky. Po přistání jsem se svěřil Jirkovi Dlaskovi a dostal jsem základní info o používání trhací šňůry. Njn není všechno tak černé, jak to na první pohled vypadá :-D. Jirka mi pokazil radost najít černý puntík na UP křídle.

Řízení Kantegy XC2 mi připadlo jako evoluce z Tranga XC2. Podobné, ale změny tam nějaké jsou. Protože jsem absolvoval jeden slet, tak nedokážu říct, zda-li je to důsledek štíhlosti nebo jen počasí. Chtělo by to více času. Přesto v základních rysech se dá říci, že křídlo reaguje na řízení velmi podobně jako Trango. Člověk chytne a točí. Snadno se s ním blbne. Při tahání člověk díky ztuhnutí ví, že jde už někam kam by normálně jít neměl. Při vzpomínce na Atiska, Pluto a prostě mé začátečnická křídla, tak blednu závistí co začínající piloti mají za komfort.

Při přistání jsem si vyzkoušel jak to křídlo klouže. Hrdý testmeni se chlubili jak to krásně letí. Ač mám Šnajbyho za seriozního muže, nevěřil jsem mu. Důvěřuj, ale prověřuj. Na přistání jsem blbnul s takovými wingama (někdo už tomu říká velké, já tedy ne) a vytratil jsem výšku. Proti 3m/s proti jsem se vypočítával kde to položím. Klouzání proti mírnému větru bylo klidné. Očekával jsem, že přistanu mnohem dříve. Doklouzal jsem dál než jsem očekával. Ono to neznamená nic konkrétního, ale vzbudilu to touhu  křídlo zkusit na přeletu. Důvodem je pocit, že to křídlo fakt může klouzat na úrovni UP Summit XC2. Tak proč to nezkusit v reálu. Každopádně klouzák je dost vysoký a dokážu si to křídlo představit na přeletech.

Frontík,  asymetrika, B-Stall, malé uši a velké ušiska. To vše bylo odpovídající kategorii EN-B. Subjektivně jsem si myslel, že ta dynamika figur je ještě s nějakou rezervou. No uvidí se v testech od profi pilotů. UP Kantega XC2 M již prošla do EN-B a tak sem zvědav na zbývající velikosti.

Krásný den s pěkným křídlem, pak doplnilo chutné prasátko s daleko chutnějším pivem, moštem a já už ani nevím čím.

Závěr :
Pro pokročilé začátečníky začínající přeletáře tu je krásné křidélko. Velice tolerantní k chybám (za zabrždění na vleku bych si zasloužil pohlavek, ale křídlo to zvládlo - Šnajby mi dal hned poukázku na kurz), výkon je zcela jistě dostačující i na přeletové ambice. Hravost křídla je suprová pro hračičky ve vzduchu a umožní posouvání pilotních dovedností velmi daleko. V této fázi testu chod speedu byl velmi příjemný, pokud se ještě dodrží slibovaná top speed, pak si toto křídlo dokáži představit na první pokusy o uzavírání tratí se šlapkou. Nikdo určitě neprohloupí koupí tohoto křídla. .

Kdo by toužil po osobním setkání s křídlem, pak zcela jistě se nebojte obrátit na Mišáka Šneiberga a www.up-czech.cz. Zde si také můžete křídlo zakoupit.

Tímto bych chtěl poděkovat UPí klukům za zapůjčení křídla, ale také za povrchní nástin jejich práce a novým překvapením a informacím ze světa paraglidingu.

Web : www.up-czech.cz
Foto : UP Facebook

Letěl jsem na UP Kantega XC2 M. Váhu ani nechtějte vědět, pro slony dělají vzducholodě :-D

PS : Hledám sponzora na toto křídlo, abych si měl s čím hrát na mezích.

Žádné komentáře: