Stránky

3. 5. 2017

Recenze : Garmin Forerunner 935

Dnes jsem si přivezl dáreček v podobě Garmin Forerunner 935. A hned od prvního dne bych Vám rád předal zkušenosti...

Tento sportester mi byl dodán Radkem Brunnerem ze společnosti KOBRAS. Před rozbalením jsem už dostal velkou porci rad, informací a postřehů.

Moje fotogalerie : zde

1.den (3.5.17)- rozbalení a seznamování

Sportester dorazil v krásné šedé krabici. Nejsem triatlonista, pak padla volba na běžeckou verzi - sportester, kabel na synchronizaci, manuál v jazyce anglickém i českém. A to bylo vše v tomto dárečku. Oficiální cena je 14 990,- Kč. Kousků v našich končinách je po skromnu a většinou jsou u testerů a VIP běžců. Můj kousek je vlaštovkou ve volném prodeji, takže situace se určitě bude lepšit.

Proti outdoorovým hodinkám Fenix 3/5 je pouzdro plastové, což se projevilo na hmotnosti. Cca 50g v ruce a na ní není znát a člověk by řekl, že se jedná o nějaké běžné hodinky. Zpracování super... A subjektivně se mi tento design daleko více zamlouvá pro každodenní nošení proti Fénixům. Sklíčko hodinek je dle výrobce minerální, takže jsem neriskoval a opatřil ho ochranným sklíčkem. Předchozí Fenix 3 performer na sklíčku měl pár sportovních škrábanců, tak 935 jsem se rozhodl více chránit. Na eBay už je velké množství sklíček. Já použil sklíčko určené pro Fenix 5 a pohoda.
Funkce hodinek Garmin slibuje totožné s Garmin Fenix 5 (Je tu několik specialit pro triatlonisty). Hodinky mají barometr o proti předchůdci 920XTčkám. Není tajemství, že se tomuto modelu také neoficálně říká Fenix 5P jako plastic.
935ky zcela jistě nejsou konkurencí modelové řadě Fenix 5. Hrubější zacházení by nemusely přežít. Takže cílovkou jsou běžci, triatlonisté a nenároční outdoristé.

Řemínek

935 byly dodány s černým řemínkem. Přikoupil jsem Quick Fit žlutý řemínek. Dodávaný řemínek není Quick Fit, což jsem předpokládal, že bude. Materiálově se liší. Dodávaný řemínek je výrazně měkčí a subjektivně na mne působí výrazně křehčím dojmem. A proti Quick Fitu má jen jedno poutko na uchycení zbytku pásku při zapnutí.
Rychle jsem vzal nářadí a zrealizoval jsem výměnu řemínku. Po chvilce zacvakávám žlutý Quick Fit řemínek. Na tento okamžik jsem čekal. Zacvaknutí vyžaduje poměrně sílu a hned opadá nedůvěra v tento systém a jen časem budu měnit názor, zda-li toto spojení řemínku s hodinkami je bezpečné

Tlačítka

Pak jsem začal zkoušet tlačítka a přišlo samotné zapnutí sportesteru. Velice překvapivé je, že tlačítka jsou měkčí než u Fenix 5 a jejich chod je pro mne pocitově příjemnější, bez nutné síly a tím pádem i rychlejší. 

Display

Po zapnutí a vyplnění osobních údajů se obejvil defaultní časový údaj. Přestože nebylo nastaveno podsvícení tak čas byl pěkně vidět. A v porovnání s Fenix 3 nemám potřebu podsvětlovat zatím, ale v dalších dnech uvidím kam se to ubere. Vyšší rozlišení 240x240 je znát na první pohled v uhlazených obrázcích fontech a v grafice widgetů. Barevné podání je o další úroveň dál, takže i tady pozitivní překvápko. Podsvícení displeje mám stále na 20% procent a změny asi přijdou podle tréninků co nevidět. Velká změna je v podsvícení v nastavování. Podsvícení lze nastavit zvlášť pro hodinky tak i pro aktivitu. Dalo by se říct blbost, ale já osobně toto vítám.

Menu

Celé menu bylo překopáno, takže z Fenixu 3 jsem obvyklé položky nenacházel a musel jsem i manuál použít. Ale po krátkém zhodnocení musím konstatovat, že reorganizace se mi zdá logičtější. Je to však o zvyku na nové uspořádání.
Rychlost díky 4x rychlejšímu HW je v továrním nastavení o dost rychlejší než u Fenixu 3. A přestože se nejedná o nic závažného, přesto si tuto svižnost oblíbíte.

Optický HR člen

Optický člen člověk nepřehlédne. Proti Fenix 3 HR není vystouplý. Takže při nošení se mi to jevilo o trošínku příjemnější. Rozměr pouzdra je krapet menší než u Fenix 3 HR, takže od začátku mám lepší pocit uchycení hodinek na užší ruce. I manželčino Vivoactive HR mi nesedl jako 935ky.
Slovy HW je optický člen výrobkem Garminu a měl by být zase o kousek lepší. To uvidíme v praxi a následujících dnech.

Firmware

Sportester v sobě  měl nahrán FW verzi 2.40. Po spárováním s mobilní aplikací Garmin Connect se mi za chvilku ohlásila aktualizace na FW 2.90, update FW GPS chipsetu a nějakého HUBu. Po chvilku aktualizování a restartu jsem In.


První dojmy z prvního tréninku

Tak první trénink mám s 935kama za sebou. Rozklus, 400m úseky s 200m meziklusem a výklus. To mám naimportováno ve sportesteru. Hned od začátku tréninku je jasné, že zobrazení hodnot a datových obrazovek je obohaceno o nové grafické prvky. Upravování obrazovek v průběhu tréninku také prošlo úpravou. Opětovně musím říci, že k lepšímu. Orientace snažší, přidávání obrazovky nebo její úprava jak by smetl. Prostě je znát, že výpočetní výkon, grafika pomohlo zlepšit vzhled i funkčnost sportesterů.

Po chvíli mě vyruší vibrace s upozorněním, že mám rozcvičku. Vibrace jsou mnohem znatelnější než na F3. Plastové pouzdro asi vibraci neutlumuje. Příjemné zesílení vibrací pak kvituji při intervalech.

Po rozcvičce hurá na intervaly a první test přesnosti GPS. Běhám v obou směrech a jsem zvědavý, zda-li starty a cíle se budou lišit nebo se trošku potkají. V prvním úseku si všímám přepracované obrazovky pro tréninky. Z hodnot vidím distanci, čas, tempo intervalu. Po ukončení úseku vidím sumář mého snažení. A hurá vidím hned čas intervalu. Strašně nadšený na F3 jsem si faktické časy musel najít v Connect Garminu a tady to mám hned. 

V prvním běhu s optickým členem je trošku zklamáním. Tepová frekvence létá nahoru dolu.Není to nepřesností. Hledám pozici hodinek a způsob upnutí. A při tréninku to fakt nešlo efektivně zjistit. Ta tepovou frekvenci beru informativně a trošku jsem z toho rozladěn.

V meziklusu ladím maličkosti.... Podsvětlení gesta. Podsvětlení nakonec ustáleno na 10 procent pro hodinky a 30 procent pro cvičení. Škoda, že není možnost 25 procent. I toto podsvícení by mi dávalo velkou rezervu k čitelnosti za běhu. Porovnám-li to s Fenixem 3, pak spokojenosti jsem nabýval u hodnoty 40 procent. Bohužel to bylo spolu pro hodinky i cvičení.

Datová pole jsou super. Pro lidi co hůře vidí, je zde možné dát hodnoty bez popisků. Bohužel toto je jen možné pro 3 datová pole. 4 datové pole jsem zatím nebyl schopen takto přepnout. Třeba to přijde nebo ještě najdu. Ale zatím trošku mínus. Očekával jsem v nastavení volbu popisky ano/ne na místo volby datových polí bez popisků.

Radek Brunner anoncoval, že sportester lépe sedí na zápěstí při běhu. Musím mu dát za pravdu. Dokonce jsem měl až negativní pocity z absence írných pohybů. Je to jen o zvyk a na konci tréninku už mi to divné nepřichází....

Je po tréninku. Chci zjistit, jak jsem unavený. Pouštím Stress test... A bohužel smůla.Stress test jde spusti jen s hrudním pásem! Takže smůla. VO2max se mění, ale díky chybám HR je nízká.
Úseky jsem odběhal a byl jsem strašně překvapený. Začátek a konce úseků seděly v rozmezí 10m stejně! Buď je zase krapet lepší GPS nebo se domnívám, že výkonější HW umožní rychleji data vyhodnocovat a tím pádem i dát lépe zpětnou vazbu. 

Při výklusu se těším na porovnání vzdálenosti poti Fenixu 3. Výsledek je takový, že proti mému Fenixu 3 jsou o kousek přesnější. Fenix 3 na 1 km dával hodnoty 0,96-0,98km. A hned při prvním porovnání jsem s 935kama na průměrné hodnotě 0,98-0,99km. Jestli je příčinou přesnější GPS nebo plastové pouzdro, to se lze jen domnívat. Takže to berte jako faktické porovnání kus versus kus nikoliv jako test absolutní přesnosti.

2.den 4.5.2017 - dneska delší klus a testování uchycení sportesteru

Dneší trénink je klus před závodem. Relax běh až po lehce stupňováno. Jak jsem včera vyrazil na trénink bez přípravy kam a jak sportester uchytit, tak dneska to bylo ve znamení experientu s touto drobností.

Počítání dírek a porovnávání s příjemností upnutí. Utáhnul jsem na 5.dírku pásku.... A ejhle tepy odpovídaly spíše kadenci. Tak povoluji na 6.dírku pásku. Po chvilce tepy ukazují realné hodnoty a tak to nechávám na 3km uležet. Zrychlování, zastavení, rozběhnutí a sleduji co to udělá. Našel jsem svoji dírku :-D a optika funguje. Úleva veliká po včerejšku. Na zpáteční cestě přidávám další dírku. 7.dírka a výsledek stejný. Mírné znejistění, když po 4:15 valím a tep je kolem 162. Rychlé zastavení a hopla a tepy reagují celkem svižně směrem dolů, rozbíhám se. Cupitám jako kačer Donnald a zkouším, jestli optika bude kopírovat kadenci nebo ne. Bomba tep zůstává reálný. Přidávám další dírku. Zde už sportester je volně plandající na ruce při dynamičtějším pohybu a tepy začínají fixlovat.

Závěrem mohu říct, že důležité je najít místo a správnou těsnost. Přílišné utažení může být stejně kontraproduktivní jako volné. Takže je nutné si pohrát s utažením a zvyknout si na to. Obecně známé je, že optické měření tepu má mírné opoždění v reakci na tep. Na krátkých intervalech či prudkém zastavení je krásně vidět, že tepy jsou vyšší nepoměrně déle než u hrudního pásu. Proto na intervaly, úseky na krátkých distancích (100-800m) budu používat hrudní pás. Od tempově laděných tréninků (1km a více)  pak budu používat optiku.

Při studiu tepových křivek v Garmin Connectu jsem překvapen, protože záznam z optiky je hned od začátku běhu zatím. Garmin Vivoactive HR potřebuje několik minut na "probuzení se" z vysokýh hodnot nebo extrémně nízkých. Takže i tady spokojenost.

Díky tomuto testování jsem objevil zase drobnost. Při každém zastavení hodinek se objeví obrazovka s možností pokračovat, odložit a uložit trénink. V horním části obrazovky rolují nejdůležitější data dosavadního tréninku. Vzdálenost, čas a tempo. Je to maličkost. Vědět tyto důležitá data dříve než uložím trénink do Garmin Connectu je perfektní nebo se jen procvakávat menu o kousek zpět. Takže další pomyslný palec nahoru proti F3/F3HR. No mohu říct, že tyto drobnosti jsou vidět všude.

Opětovně jsem běžel po známé trase. 935ka opět ukázala o maličko delší běh proti F3 a F3HR. O 63m jsem uběhl více než s Fenixem 3 :-D. Což v podstatě potvrzuje včerejší tvrzení, že je 935ka  o krapet přesnější. A jen pro úplnost je nastavení Glonass+GPS, záznam po 1s.

3.den 5.5.2017

Dneska ráno musím do servisu pro auto. Tak jedu na mountbiku. Takže zkouška 935ek jemu dobře známém prostředí. Sportester mám na zápěstí a 6.dírka to jistí.

Proti F3 je to o dost příjemnější na ruce a při přehmatávání rohy, řídítka vůbec nic necítím. Koukám na tepák a super ukazuje co má, žádné výkyvy. Takže super. Je škoda, že nemohu vyzkoušet kit na uchycení na řidítka. Jen tak pro zajímavost. Po dojezdu koukám na výškový profil, tepy a jo sedí to pěkně. 

Při této cestě si více všímám vnitřního teploměru. Zde nedošlo k žádnému výraznému zlepšení proti F3. Osobně jsem očekával, že plast co by izolant, odizoluje více teplo ruky a teplota bude věrohodnější. Bohužel bych řekl, že to je stejné. Čímž se domnívám, že teplota je ovlivňována rukou a zahříváním elektroniky uvnitř pouzdra. Takže externí čidlo bude třeba pro získání relevantnějších údajů. Tady mne menší zklamání. Teplotu nepotřebuji vědět přesně, ale občas by se to šiklo vědět hlavně v zimě při změně počasí.


4.den 6.5.2017

Nastává den Hike and Fly závodu. V 10:00 start a cca 47km trati před námi. Nakonec volím UltraTrack záznam.

Zde je vidět záznam : zde

Tak si udělejte představu sami.Já jsem celkem spokojený. Záznam dle mého názoru velmi slušný. Na velkou kličkovanou tento záznam není vhodný, ale na dlouhodobou chůzi je dostačující. Na začátku závodu baterka byla dobita na 100%. Bluetooth byl zapnut kvůli notifikacím z telefonu, abych lépe mohl reagovat na SMSky supportérky. Telefon v postranní kapsičce batohu,různě v batohu a nebo po kapsách. Veškeré notifikace doručeny, takže super. Na konci koukám a a úbytek baterky byl 9 %, takže teoreticky 60 hodin záznamu.  Ale to je otázkou pak další úbytky. Ale každopádně úctihodné.

Co jsem ocenil na závodě?
  • No nejvíce váhu. Po nastoupání 1900m výškových s batohem cca 8-9kg na zádech, zdolání  30km jsem neměl pocit, že něcona ruce mám. Tady s F3 jsem ten "horší" pocit míval.  
  • Super měkká tlačítko. Jo lehký dotek a už jsem měl své data k dispozici.
  • Defaultní obrazovka "Čas" se mi líbí než to bylo F3. Při únavě jsem byl schopen si cvaknout mezičas.
  • Příjemný pocit na ruce i s těsnějším utažením. F3 zde už by měla problém...čeervené fleky kvůli štítku u citlivější kůže.
Závod jsem zdárně dokončil na celkovém 5.místě a v kategorii M40 to bylo 1.místo. Garmin Forerunner 935 byl super přístroj a tímto závodem už nemá pochyb o své volbě.

5.den 7.5.2017

Den regenerace a nemohu chodit. Návštěva koupaliště. Tak šup se ráchat s 935kama. 

935ky měří tep pod vodou. Neměřil jsem přesnost o proti HRM-swim. Ale tak na první pohled ty tepy nevypadaly úplně od věci. Dále jsem si zkoušel zaplavat, ale bazén 25 m mi dával zabrat. Tak jsem plaval na šířku jen 5m. Délka bazénu je nastavitelná :-D. Nejmenší vzdálenost je jen 17 metrů. Škoda to dneska nedávám, takže příště znovu.
V celodenním záznamu tepů mi relax HR stoupla ze 48 na 52 tepů/min. Je tedy vidět, že regenerace běží na plné obrátky a dnes budu KO. A taky, že jsem :-D I toto je benefit 935ek či F5/F3HR.

Závěr

935ky vyplňují mezeru mezi 765XT a Fenix 5/5s. Jednotná platforma může být přínosem pro udržování firmwarů. Výkonu je v hodinkách na rozdávání. Celkově mám dojem, že tento výkon umožnil Garminu přidávat drobnosti ke všem pomyslným funkcím. Čímž se právě budou lišit od F3 a F3HR. Tady je otázkou smysluplnost upgrade z těchto hodinek. Odpověď je těžká. Funkčností se jedná o evoluci, ale revoluce proběhla v navýšení výkonu HW. Přesnost GPS se radikálně nezměnila. Výdrž na baterku je opět v rovině evoluce. Takže je jen na Vás, co po hodinkách primárně požadujete a co budete chtít využívat! Je dobré zajít si na prodejnu prodejců a zkusit!

Plusy :

- nízká váha
- čitelný displej a slušné rozlišení
- Quick Fit řemínky
- vysoký výkon - rychlé odezvy
- stejná platforma jako Fenix 5
- odpovídající cena přínosu (Určitě trh s ní něco udělá)


Zápory :

- minerální sklíčko
- nemožnost dobíjet v průběhu aktivity (není kabel)
- v nejlevnější verzi je řemínek jehož kvalita neodpovídá kvalitě hodinek
- chybějící Runner verze (hodinky+hrudní HR pás)

Žádné komentáře: