Stránky

18. 9. 2012

Dolomity a bezpečnost létání

Na LAA ČR přišla výzva o dodržování pravidel létání při incidentech v Dolomitech. Normálně bych to nepřekládal, ale invence překladu jednoho z překladatalů byla velmi zajímavá (Slovy jednoho folkaře "Překládal jsem si co chtěl, jak chtěl."), že mě to motivovalo přeložit znovu tak, jak to bylo doručeno autorem. Létání zdar a přeji, abyste níže uvedené instrukce nepotřebovali.

Průvodní dopis :

Všechny zdravím,
V loňském roce jsme měli velmi vážné problémy v Dolomitech (zvláště v Canazei - Col Rodella - Pordoi - Marmolada).
Přítomnost stovky pilotů (z celé Evropy) najednou ve vzduchu spolu se záchranným vrtulníkem vytvářela velmi nebezpečné situace.
Piloti i přes přítomnost vrtulníku létali nadále v jeho blízkosti a často ohrožovali pátrání po nahlášeném zraněném nebo znemožňovali práci vrtulníku při záchraně (někdo dokonce přiletěl blíž, aby si natočil akci kamerou!).
Záchrana často není možná, protože padáky a rogala neuhýbají a nadále létají přes přítomnost vrtulníku ve vzduchu. V jednom případě dokonce pilot létal tak blízko, že vlivem turbulence od vrtulníku sám havaroval, a ten pak místo jednoho zachraňoval dva.
Vrtulník v září/říjnu 2011 zachránil asi 70 padáků/rogal v oblasti Canazei (a mnoho dalších MTB, pěších turistů, skalolezců a apod.). Problém je, že paraglidingoví piloti jsou nezodpovědní a nerespektují pravidla.
Riskujeme tak všichni, že oblast Dolomit bude pro létání zakázána!
Žádám Vás o zveřejnění následujících pravidel a důležitých doporučení pilotům na vašich stránkách a médiích:

1) V Itálii, pokud potřebujete záchranu je telefonní číslo 118 !!! (ne 113-115!)
2) Když přiletí vrtulník (červený nebo žlutý), jsou všichni povinni létat minimálně 2 km od místa jeho pohybu (pro Čechy: bez diskusí, že 200 m stačí!!!!! - pozn. M. Fejta)
3) Když helikoptéra přiletí, musí to všem kamarádům ve vzduchu rádiem i jakkoli říci a upozornit na 2 km volného prostoru.
4) Kdo pochopil výzvu rádiem, udělá okamžitě „uši“ jako znamení že pochopil (jako na soutěžích).
5) Když vrtulník visí ve vzduchu, neznamená to, že je v místě záchrany (možná jen čeká na piloty aby se vzdálili!)
6) Na přistávačce Canazei jsou kdostání dýmovnice. Pro potřebu záchrany pilot místo označí červeným kouřem (dýmovnicí) nebo červeným světlem. Pokud záchranu nepotřebuje zeleným světlem a kouřem a hlavně složí padák – pokud je to možné. (pozn. M Fejta: ruce s tělem do „Y“ je souhlas s pomocí, jedna ruka u těla a druhá vzhůru „N“ - nesouhlas).

Určitě publikujte přiložený soubor (pdf) a řekněte všem pilotům, jak se mají chovat. Je to důležité, protože stačí jedna nehoda záchranného vrtulníku a nebudeme v Dolmitech létat nikdo!
Díky za pomoc!

Zdraví
Luca Basso
President FIVL 

Překlad výše odkazovaného souboru PDF bez projevení své vlastní fantazie (tzv. co nejvěrněji původní výzvě)

Vítejte!

Létání v Trentinu a Dolomitech je unikátní, uchvátná a vzrušující zkušenost. Nicméně tato aktivita může být velmi odvážná. Je velmi důležité, aby všichni piloti dodržovali základní pravidla bezpečnosti a používali je s rozmyslem :

• buďte vědomi Vašich dovedností, limitů i u přátel :  méně zkušeným pilotům nedoporučujte termické lety v blízkosti překážek či v průběhu nejteplejší části dne
• nikdy nelítejte v silném větru
• jenom piloti mající FAI licence nebo  IPPI kartu (International Pilot Proficiency Information Card) mohou zde létat

V případě incidentu

Pokud potřebujete pomoc:
• volejte 118 pro zdravotní či technickou pomoc
• jestli můžete, zapalte ČERVENOU dýmovnici


Jestliže pomoc nepotřebujte :
• zapalte ZELENOU dýmovnice
• zabalte křídlo
• volejte118 k zastavení záchranné akce a nevyžadujte zbytečnou záchranu


Jestliže je helikoptéra v akci
• pozastavte starty
• leťte nejméně 2 km pryč od místa neštěstí
• informujte ostatní piloty o nouzové situace rádiem a/nebo udělejte "velké uši"

• vyhněte se trase helikoptéry: turbulence mohou setrvávat i několik minut!
• pokud je helikoptára nad vaší přistávací plochou, najděte si jinou a přistávejte co nejdál jak je to možné


Zdroj : LAA ČR

Žádné komentáře: