Stránky

2. 5. 2013

AXIS VEGA IV (EN-C) přichází...

AXIS Vega IV ve velikosti M má za sebou letové testíky a už se připravují k odeslání velikosti ML a L. V rámci popisu práce jsme testovali velikost M a velikost L. A jaké byly...
Po rozbalení křídla člověka hned zaujme malé množství šňůr. Vývaz 2A+S,2B a 2C. M velikost se pyšní ve finále délkou šňůr cca 219 m.

Náběžka obsahuje rody a rody jsou i na vrchním potahu nad Cčkama.

Start.
AXIS křídla startovala snadno i za slabého větru. Tak to se nezměnilo. Akorát při variáblu to chce pořádně roztáhnout a jšpřidržet náběžku. Váha výztuh k náběžce občas zafunguje a náběžka přepadne dolů, pak to chce na startík trošku více prostoru a silnější větřík.

V silných podmínkách křídla startuje proti Veze III dle mého kultivovaněji, předstřel není tak dynamický a zdálo se mi to více na pohodu. Za celou dobu jsem startoval na dva styly....

První stylem chytnout Ačka a startovat, při silnějším větru křídlo mělo dynamičtější start, takže to chtělo trošku řídit. Pilot často ztratí kontakt se zemí a odletí.

Ze závodních křídel jsem zkusil druhou startovací proceduru, tou je vzít jenom středové šňůry Aček. Jako u všech křídel ouška zaostávaly za středem a start byl pozvolnější. Při silném větru akorát ve finále ouška se prudce dofouknou, tak se křídlo krásně zavlní. Na AXIS Mercury Sport toto vlnění je mnohem zábavnější :-D. Každý nechť zkusí a vybere si co mu vyhovuje.

Ground handling a feedback
Velice těžko popsat vlastnosti při ground handlingu, to už je tak běžný standard, že nevidím valného rozdílu. Křídlo je krásně hravé, snadno ovladatelné. A těžko nacházím srovnání.

Feed backem jsem byl zaskočen nejvíce. Doposavad jsem byl zvyklý létat s feed backem do řidiček a méně do sedačky. AXIS Vega IV pro to byla větší změnou než jsem očekával. Takže je nutné při přechodu ze starších křídel trošku více nalétat a pochopit "kecání" křídla.

Rychlost a let
Odlétal jsem s níme různé povětrnostní podmínky. Slet, slabá termika a jadérka. Ve všech aspektech se projevuje jako markantní vysoká rychlost křídla. Díky redukci šňůr velice ochotně letí bez znatelných ztrát proti větru, přesto se nechá brzdit na dost pomalé rychlosti. Je znát velký nárůst klouzáku. Vláďa při létání vedle SOL TORCK 2 (EN-D) výrazně neztrácel a lítal velmi podobně rychle a podobně to bylo s klouzákem. Takže se cítil konkurenceschopný a trim rychlost 39km/h je velmi odpovídající. Full šlapku jsem ještě neměl možnost smyslupněji testnout, tak to později.

Let je obecně klidnější. Celé křídlo působí daleko stabilnějším dojmem. Velice uklidněné křídlo v předozadních i podélných kyvech. Při nástupu do širokého stoupáku není znatelné zpomalení, zařezává se do stoupáku velmi dobře. Velmi krásné je s ním točit stoupák.

Trošku rozporuplných reakcí přinášel vstup do úzkých stoupáků. Křídlo má tendenci z úzkého jadérka vykopávat, takže odkud jste vykopnut tam se musí točit. Nástup to chce rozhodný a přiměřeně agresivní, pak už se zase projevila krásná schopnost točit.

Při širším uceleném stoupáku se Vega IV zase "zařízne" směrem do stoupáku.

Možné mé překvapení spíše pramení, že AXIS špagety se díky své štíhlosti vždycky zalomily do stoupáku.

Přistání
Kdo si pomáhá "ušima" na přistání, tak ten má trošku šmoulu. Vega IV má pouze 2 Ačka, takže figurku to chce vypouštět dost obezřetně a výše, v termických dnech obzvláště. Osobně bych tuto figuru nedoporučil jako vyklesávací až na zem nebo nízko nad zemí vypouštěnou. 
Další vlastností na přistání je, že křídlo velmi citlivě reaguje na řidičky. Přistání vyžaduje daleko preciznější načasování a velmi uvážlivé reakce.

Speed.
Na mém předprodukčním vzorku byl speed velmi měkký a příjemný. Po diskusích všech možných testerů došlo k přepracování popruhů a ještě k zlepšení chodu speedu. Tak si říkám, jak se to ještě zlepšilo, když tak se mi to zdálo přijemné. 

Figurky
Ty jsem si ještě nestihnul udělat. Tak níže je video s mnohem větší vypovídajíc hodnotou .


Závěr
Po celou dobu létání se mi  chování křídla zdálo kompaktní. Dobře stoupá, dobře klouže, dobře letí proti větru.... Vega IV proti III udělala další velký krok ve všech aspektech. Křídlo se mi zalíbilo, tak testovací kousek už AXISu nevracím :-D.

AXIS VEGA 4 - technické údaje
Size:      XS S M ML XL
Zoom: 93 97 100 102,5 105,5
Max Wing Chord: 242,73 253,17 261,00 267,53 275,36
Area: 21,81 23,73 25,22 26,49 28,07
Span : 11,35 11,83 12,20 12,51 12,87
Aspect Ratio: 5,90 5,90 5,90 5,90 5,90
Projected Area: 19,00 20,67 21,97 23,08 24,45
Projected Span: 9,16 9,55 9,85 10,10 10,39
Projected A/R: 4,42 4,42 4,42 4,42 4,42
Number of Cells : 61 61 61 61 61
Take Off Weight 60-80 75-95 85-105 95-115 105-130
Min. Speed: 23 23 23 23 23
Trimm Speed: 39 39 39 39 39
Acc. Speed: 57 57 57 57 57
Min. Sink Rate: 1 1 1 1 1
Gliding Ratio: 10+ 10+ 10+ 10+ 10+
Homologation: EN-C EN-C EN-C EN-C EN-C
weight: 5,4 5,7 5,9 6,1 6,4
lines lenght: 203 212 219 224 231


Za zapůjčení křídla děkuji AXIS Para a speciálně Radku Šimoníkovi

Diskusní fórum : zde

Žádné komentáře: